Novocerekvický okruh

Všichni výletníci jistě rádi vyrazí na procházku do přírody a zpříjemní si tak svou dovolenou

Z pelhřimovského Masarykova náměstí vás vyvede opět modrá turistická značka přes Starý Pelhřimov, křížem přes hlavní silnici Pelhřimov - Tábor až k lesíku, který máte po své pravici. U něho odbočíte z modré značky na polní cestu vlevo a na další křižovatce cest opět vlevo. Tam se před vámi otevře výhled na údolí Hejlovky, která se o několik kilometrů dále soutokem s Jankovským potokem změní na známou řeku Želivku. Protože o několik desítek kilometrů dále tvoří Želivka rezervoár pitné vody pro Prahu a další města, je ochrana zdejší krajiny držena dle přísných ekologických norem. Po chvíli přijedete opět k hlavní silnici Pelhřimov - Tábor (trochu adrenalinu při přejezdu neuškodí), přejedete ji šikmo vlevo na malou silničku a hned po několika metrech uhnete vpravo na dnes již dlouho neudržovanou asfaltku, o které by dnes málokdo řekl, že je to bývalá hlavní silnice Pelhřimov - Tábor. Serpentinami sjedete dolů k Hejlovce, přejedete přes most a zanedlouho dorazíte k rozcestníku žluté značky. Tuto značku chvíli využijete a dáte se po ní doleva, směr Vlásenice. Značka vás provede lesem, kde v okolí tušíte rekreační chaty. Nedaleko za koncem lesa, uvidíte na křižovatce cest najdete podivný kůl, na kterém naleznete štítek s informací, který vám oznámí, že tudy prochází stezka Greenway.
Tato zelená stezka vedoucí čistou přírodou spojuje zajímavá místa z oblasti řemesel a vyznání. Bližší informace o této stezce obdržíte na Turistickém informačním centru v Pelhřimově. Nebude na škodu se jí chvíli držet, a proto vyrazíte po ní ve směru ukazatele na vísku Stanovice, tedy doprava. Greenway je značená již zmíněnými kůly se štítkem, a to pouze na hlavních křižovatkách. Proto cestou do Stanovic, kam vás stezka zavede, se držte zpravidla vpravo. Dostanete se po stezce do středu obce Stanovíce (10,5 km), kde se na chvíli zastavte a pozorně si prohlídněte domy na kruhové návsi. Je to velice zajímavě architektonicky řešená obec, která určitě stojí za pozornost. Z kopce dolů přijedete ze Stanovic do Nové Cerekve. Již z dálky vás zaujme dominanta této obce, kostel sv. Tomáše Cantenburského.
Při příjezdu do obce po vaší levici není možné přehlédnout ještě jednu stavbu, židovskou synagogu postavenou v orientálním maurském slohu. Nedaleko ní je i větší židovský hřbitov, na kterém je pochován i slavný malíř Alfréd Justitz. Na náměstí městyse Nová Cerekev (13,5 km), pokud nevyužijete možnost občerstvení v restauraci, pohostinství či obchodě, se napojíme na zelenou turistickou značku směrem na Moraveč. Ta vás vyvede z Nové Cerekve, přes osadu Hatě (15 km), kde je výběh s … , až na křižovatku, která je za touto obcí, kde silnička uhýbá doprava, zelená vede rovně po polní cestě a vy odbočíte vlevo na nejméně výraznou polní cestu. Ta vás svede dolů k Novocerekvickému potoku, a protože jedeme cestou necestou, přejedete ho přes brod. Nemějte strach, nechá se v pohodě přejet suchou nohou, tak zachovejte klid a rozvahu. V Novocerekvickém potoku se kdysi rýžovalo zlato a za zmínku určitě stojí, že v okolí Pelhřimova se na mnoha místech těžilo zlato i stříbro. Od brodu již stoupáte po cestě kolem zapomenutého koutu Vysočiny, samoty Hanuska (16,5 km), k rozcestí, kde se dáte napravo do mírného kopce. Občas se ohlédněte, neboť se za vámi otevírají zajímavé výhledy do kraje. Po několika stovkách metrů odbočíte z tohoto směru doleva na cestu, která možná kdysi byla asfaltkou. Určitě se vám vyplatilo stoupat, neboť je před vámi nádherný výhled do kraje, v popředí s novocerekvickým kostelíkem v pozadí s vršky nad dalekým Humpolcem. Po této cestě dojedete do obce Chmelná (18 km), kde odbočíte vpravo na silnici do obce Myslov, která s Chmelnou bezprostředně sousedí. V Myslově na křižovatce (19 km) odbočíte vlevo směrem na Božejov. Vlevo od křižovatky je zajímavá zvonička. Za první zatáčkou kousek za Myslovem přijedete k remízku, před kterým uhnete doleva. Polní cestou kolem vodojemu se dostanete k lesu, do kterého vjedete. Hned za jeho okrajem se dáte na křižovatce lesních cest doleva. Této cesty se držte, její povrch se brzy začne zkvalitňovat a až pojedete kolem lesního rybníku Orlov, bude z ní již příjemná asfaltka. Ta vás vyvede z lesa a v jejím směru přejedete kolmo silnici Proseč Obořiště - Ústrašín na polní cestu do vísky Částkovice. Tato malá obec (23 km) může být pro vaše cyklistické putování zajímavá, protože je zde vynikající prodejna - servis kol bývalého závodníka Petra Bakuse. V této vsi se napojíte na modrou turistickou značku, které se budete držet až do Pelhřimova. Cestou ještě minete větší rybník Hejlov (24,5 km) s ostrůvkem uprostřed a po delším stoupání za jmenovaným rybníkem se budete moci pokochat nádhernými výhledy do kraje kolem vrchu Křemešník. Modrá značka vás dovede opět na pelhřimovské Masarykovo náměstí (31,5 km).
Na konci naší cesty je doporučeno se odměnit příjemným občerstvením v některé z pelhřimovských restaurací. V Pelhřimově opět můžete navštívit Muzeum rekordů a kuriozit, Muzeum strašidel, Síň Lipských, Dům dobrých dnů – Unikáty ze sirek, Muzeum Vysočiny Pelhřimov, Galerii M, vyhlídkovou věž kostela sv. Bartoloměje, nebo projít Stezku po stavebních slozích či Procházku Českou knihou rekordů.