Křemešnický okruh

Většina turistů, kteří zavítají do Pelhřimova chce také zavítat na Křemešník, který se nachází jen 8 km od města

Z Pelhřimova vyrazíme po žluté turistické značce. Po opuštění historického centra mineme Dům dobrých dnů, kde je umístěna expozice Zlaté české ručičky – Unikáty ze sirek, projdeme Městskými sady, kde je možné se seznámit s naučnou stezkou o přírodě Vysočiny. Samotné Městské sady jsou zajímavé tím, že je zde vysázeno velké množství cizokrajných dřevin. Za sady uhýbá značka od říčky Bělá a pak musíme zdolat přechod přibližně 1 km po hlavní silnici Pelhřimov – Humpolec. Z ní sejdeme doprava a vydáme se loukami a remízky přes obec Služátky a obec Chvojnov s krásným kostelíkem v jeho středu k Pavlíčkovu vrchu. Na vrcholu tohoto kopce je jeden z nejkrásnějších výhledů na Pelhřimovsku. Kraj „Mezi třemi vrchy“, které jsou odtud i vidět (Křemešník 765 m.n.m., Stražiště 744 m.n.m. a Svidník 739 m.n.m.), je před námi jako na dlani. Tuto trasu lze doporučit už jen kvůli tomuto výhledu. Z obce Útěchovičky nás značka povede loukami do lesa, kde potkáme samotu Rohův mlýn, a dále při kraji lesa s občasnými výhledy do kraje přejdeme údolí Jankovského potoka a dorazíme do obce Mladé Bříště (15 km).
Zde na křižovatce „modré“, „žluté“ a „zelené“ odbočíme na modrou turistickou značku směrem na Křemešník. V obci nalezneme obchod a dětský tábor. Údolím Kladinského potoka vede značka k rybníkům Dolní a Horní Kladiny. Na hrázi Dolních Kladin je občerstvení. Od rybníků postupně stoupáme k obci Sedliště, kde se vynoří vrchol Křemešníku s rozhlednou. V obci Sedliště jde značka kousek po hlavní silnici Pelhřimov – Jihlava a pak dál po malé silničce do obce Branišov. Cestou jsou nádherné výhledy na Křemešník a vrcholky kolem něj. Za Branišovem, než vstoupíme do lesa, který nás dovede až na vrchol Křemešníku, je dobré se ohlédnout, neboť se nám naskytne výhled směrem k Větrnému Jeníkovu a vrchu Melechov.
Určitě nás zaujme známé poutní místo Křemešník (26 km). Nalezneme zde kostel Nejsvětější Trojice, ambity, skalku s křížkem, Větrný zámek, křížovou cestu, studánku s periodickým pramenem s údajnými léčebnými účinky a naučnou stezku. Z rozhledny Pípalka je nádherný výhled do celého kraje. Za dobré viditelnosti je vidět i hora Kleť nad Českými Budějovicemi. Unavení poutníci se mohou občerstvit v poutním hotelu. Rovněž je zde i křižovatka turistických cest - „červené“, „žluté“, „modré“ a „zelené“.
Po červené značce, souběžně s trasou Greenway, z vrcholu dolů z kopce proti směru křížové cesty kolem kapličky a studánky s periodickým pramenem dojdeme až na Sluneční paseku, kde je možné si z „červené“ odskočit po zelené značce ke „Stříbrné studánce“ s výbornou vodou a přírodní rezervaci - rybníčkům Ivaniny (cca 0,5 km). V lese si je možné všimnout pozůstatků po těžbě stříbra. Na kopci před Prosečí pod Křemešníkem si můžeme z blízka prohlédnout ve výbězích koně a z dálky celý širý kraj „Mezi třemi vrchy“, které jsou odtud i vidět (Křemešník 765 m.n.m., Stražiště 744 m.n.m. a Svidník 739 m.n.m.). V Proseči pod Křemešníkem je možné občerstvení v restauraci. Cesta do Pelhřimova prochází lesy, loukami a remízky s občasnými výhledy do kraje kolem Křemešníku i Pavlíčkova vrchu. Na konci lesa kolem vrchu Putimov se otevře výhled na královské město Pelhřimov a kopce kolem něho, v dálce vykukuje vrchol Stražiště. Pro milovníky „tlustých kol“ je zde krásný sjezd do Pelhřimova.
Na konci naší cesty se můžeme opět odměnit příjemným občerstvením v některé z pelhřimovských restaurací. Nezapomeňte navštívit Muzeum rekordů a kuriozit, Muzeum strašidel, Síň Lipských, Dům dobrých dnů – Unikáty ze sirek, Muzeum Vysočiny Pelhřimov, Galerii M, vyhlídkovou věž kostela sv. Bartoloměje, nebo projít Stezku po stavebních slozích či Procházku Českou knihou rekordů.